Thursday, April 13, 2017

Tips Mendaki Part 1



Nak share tips - tips mendaki untuk peringatan diri sendiri di masa hadapan..

Tips ni aku kutip masa mendaki Gunung Nuang.. hehehe..


PERTAMA :

Make sure kasut nak mendaki adalah kasut yang sesuai.. Kalau boleh pakai highcut sebab boleh elakkan injury kat buku lali (ankle)..

Kalau tengok ramai jer yang pakai kasut biasa-biasa kan.. Untuk mereka-mereka yang dah biasa mungkin takde masalah.. tapi untuk yang orang-orang yang biasa-biasani kasut banyak membantu bila nak mendaki. Kalau taknak injured eloklah pakai kasut yang sesuai yer..

Pastu kalau nak beli kasut utk hiking kena beli kasut yang besar sikit dari normal size.. sebab kita nak letak "insole" dalam kasut - untuk lebih selesa dan kalau boleh pakai stokin yang tebal untuk elakkan melecet..

Tapi terpulang kalau still nak pakai lowcut, kasut biasa or etc... sebab lain orang lain citarasa.. kita cakap lebih-lebih pon susah kan..


KEDUA :

Kalau ada kemampuan dan rasa memang lepasni nak pergi mendaki banyak lagi tempat boleh ler beli POLE or tongkat... POLE ni memang banyak membantu especially bila nak turun dari gunung/bukit... nak naik pon kekadang banyak gunanya..

Nak beli yang murah boleh tapi biasanya yang murahni berat ckit.. Elok beli yang carbon sebab ringan.. Time2 kita tak larat nak bawa badan time tu ler POLE banyak membantu..


KETIGA :

Water Bladder memudahkan perjalanan semasa kita mendaki.. Kalau guna botol.. sekejap-sekejap kena berhenti sebab nak minum.. ambik masa.. Kalau water bladder.. sambil jalan sambil sedut air.. Fuhh memang jimat masa.. hihihi...

Kalau nak beli dengan beg pon okey.. Kalau tak beli water bladder sahaja pon boleh.. Pastu masukkan dalam beg yang kita ada... Ini kalau nak jimat ler...


KEEMPAT :

Makanan... Sarapan penting.. tapi aku takleh makan nasi lemak pagi-pagi sangat so aku makan cokelat satu bar.. pastu minum air bebanyak.. Make sure sebelum start mendaki segala air besar dan kecil telah dibuang.. Kalau tak sendiri mau ingat.. huhuhu... Kalau takde toilet pergi ler mana-mana semak.. minta izin dulu yer.. jangan main terjah jer.. hehehe..

Sepanjang jalan make sure kita ada kurma (dates), coklat or fit bar. Makanan yang mudah untuk dihadam dan beri tenaga.. Air pon minum untuk basahkan tekak shj. 100 plus kalau nak minum boleh kalau takde pon takper tapi standby air garam takut kejang ke apa.. Air garam ni adalah Air Garam Rehidrasi (ORS) tau, ada jual kat farmasi untuk sakit cirit birit...

Waktu rehat.. kalau nak makan berat terpulang tapi aku tak lalu makan biasanya makan coklat dah cukup.. hehehe.. Kalau ada pisang pon ok.. bagi tenaga dan elakkan kejang..


KELIMA :

Exercise... Kalau boleh sehari sebelum pergi hiking boleh ler exercise yang ringan-ringan.. contoh naik turun tangga, squatting or brisk walk kat taman.. Banyak membantu bila kita nak hiking... Warming up sebelum start hiking pon perlu sesangat supaya tak kejang kaki..


LAIN-LAIN :

Make sure kuku kaki dan tangan pendek. Kuku yang panjang boleh menyebabkan kesakitan especially kuku kaki...

Baju pon kalau boleh pakai baju yang sesuai sebab  bila hiking peluh banyak sesangat.. Baju yang sesuai sangat membantu menyerap peluh yang melimpah keluar.. Biasanya orang pakai baju dryfit..
Tapi kalau setakat bukit-bukit kecik tu boleh jer nak pakai baju apapon..

Tisu basah dan tisu kering amat diperlukan diwaktu-waktu terdesak.. hihihi..

Raincoat/ponco penting bila hujan turun..

Headlamp perlu bila nak jalan waktu gelap - awal pagi@mlm..

UBAT... Bawa ubat yang diperlukan.. Minyak panas utk kejang, handyplast kalau melecet etc,insect repellent, ankle/knee guard jika perlu...


PENTING :

Selepas balik dari hiking, kalau rasa kejang kejung.. rendam air dalam bekas yang berisi air batu yang bercampur dengan air.. memang meletup urat-urat.. hihihi...

Satu lagi kalau nak hilangkan sore - mandi dengan air suam letak epsom salt.. ni kat pharmacy ada jual.. yang ni tak pernah try lagi kalau yang ais tu selalu buat.. hehehe..


Rasanya setakat ini sahaja.. untuk peringatan sendiri dan moga bermanfaat untuk sesiapa yang membaca..

No comments: